Τι διαφοροποιήσεις πρέπει να αναπτύξεις ώστε να είστε καλύτεροι από τους ανταγωνιστές σας σε αυτό που κάνετε (Competitive advantage-Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα);
Πώς δημιουργείται η αξία και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα;
Ποιο το συγκριτικό σας πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό;
Κάθε επιχείρηση είναι απαραίτητο να έχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων. Σημασία όμως δεν έχει μόνο το να εντοπίσετε αλλά και να το διατηρήσετε!
Κατά πάσα πιθανότητα έχετε θέσει στον εαυτό σας τα παραπάνω ερωτήματα και μάλλον έχετε απαντήσει πως «η δική μου επιχείρηση προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες και προϊόντα».
Πολύ ωραία η προσέγγισή σας περί ποιότητας, αλλά αυτό δεν αποτελεί το συγκριτικό σας πλεονέκτημα. Και είναι σημαντικό να γνωρίζετε τι σας κάνει μοναδικούς από άλλες ανταγωνίστριες, καθώς είναι αυτό που μπορεί να σας οδηγήσει στην κορυφή!
Μία επιχείρηση μπορεί να βρει τη θέση της, μέσα από τα πλεονεκτήματά της. Ο Michael Porter υποστήριξε ότι οι δυνάμεις της επιχείρησης εμπίπτουν σε δύο βασικούς τύπους ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος: πλεονέκτημα κόστους ή διαφοροποίηση, τα οποία ονομάζονται πλεονεκτήματα θέσης, δεδομένου ότι εκφράζουν τη θέση της επιχείρησης στον κλάδο, ως ηγέτη κόστους ή διαφοροποίησης.
Δεν είναι καθόλου απλό και εύκολο να εντοπίσετε εκείνο ή εκείνα τα πλεονεκτήματα της επιχείρησής σας τα οποία δεν βρίσκονται στον ανταγωνισμό. Πολλές φορές, ακόμη και επιχειρηματίες με πολύχρονη πείρα και εμπειρία, εγκλωβίζονται στην εικόνα που οι ίδιοι ή οι συνεργάτες τους έχουν για το δημιούργημά τους, έχοντας λανθασμένη αντίληψη για όλα εκείνα τα στοιχεία που ωθούν τους πελάτες στο να τους επιλέγουν!
«Πρέπει να βλέπετε την επιχείρησή σας με τα μάτια των πελατών σας!».
Ρωτήστε τη γνώμη τους, δεχτείτε την κριτική τους, την επιβράβευσή τους. Αυτό είναι το μυστικό για να κατανοήσετε πλήρως και απόλυτα το λόγο για τον οποίο επιλέγουν την επιχείρησή σας. Και αν ξέρετε το λόγο, ξέρετε το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα και άρα μπορείτε να χαράξετε τη στρατηγική μάρκετινγκ που πραγματικά χρειάζεστε.
Όσο δύσκολο είναι για έναν άνθρωπο και πολύ περισσότερο για έναν επιχειρηματία να εντοπίσει και να παραδεχθεί τα λάθη του, άλλο τόσο δύσκολο είναι να διαγνώσει και τα σωστά σημεία που υπερτερεί η επιχείρησή του έναντι του ανταγωνισμού.
Από την μία, λοιπόν, έχουμε τις ανάγκες και τα θέλω των πελατών και από την άλλη τη συναρμολόγηση του κατάλληλου προϊόντος, που θα φτιάξουμε για να προσφέρουμε. Η επιχειρησιακή στρατηγική παντρεύει τα δυο μεταξύ τους τόσο δημιουργικά φέρνοντας ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα.
Η ανάγκη για στρατηγική μπορεί να μη φανεί από την αρχή μιας επιχείρησης. Επιχειρήσεις που αρχικά λειτουργούσαν με τη διαίσθηση (gut feeling) του ιδιοκτήτη τους παρ’ όλον που ήταν ΟΚ στα αρχικά τους χρόνια λειτουργίας, ανακάλυψαν πως δεν ήταν OK αργότερα όταν αντιμετώπισαν αλλαγές στους ανταγωνιστές, στα θέλω των πελατών ή αλλαγές τεχνολογίας.
Σε περιβάλλον συνεχών αλλαγών, για την επιβίωση μιας επιχείρησης δεν υπάρχει άλλος τρόπος από το να είναι συνεχώς σε εγρήγορση, διερευνώντας συστηματικά για να βρει το «ιερό μυστικό» της επιχείρησης (the holy grail of business) που δεν είναι άλλο από το συγκριτικό σας πλεονέκτημα, πάνω στο οποίο θα στηρίξετε και θα σχηματίσετε τη στρατηγική σας.
Η πιο σίγουρη οδός για να επιτύχετε τα καλύτερα αποτελέσματα είναι να βρείτε και να μελετήσετε τους ανταγωνιστές σας. Μπορεί να σας φανεί περίεργο, αλλά μία επιχείρηση σήμερα πρέπει να γνωρίζει για τους ανταγωνιστές της και τους πελάτες τους, σχεδόν όλα όσα ξέρει και για την ίδια.
Πως θα πετύχετε;
Προκειμένου να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μια επιχείρηση θα πρέπει να είναι ικανή να κάνει τουλάχιστον ένα από τα δύο:
(1) Να εκτελεί τις λειτουργίες της σε χαμηλότερο κόστος σε σχέση με τους ανταγωνιστές της
(2) Να εκτελεί τις λειτουργίες της με τρόπο, ώστε ξεκάθαρα να διαφοροποιεί τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της από αυτά των ανταγωνιστών της, προσδίδοντάς τους μοναδικά χαρακτηριστικά που εκτιμούν ιδιαιτέρως οι πελάτες.
Εντοπίστε λοιπόν το δικό σας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και αξιοποιήστε το πολύ πριν το κάνει για εσάς ο ανταγωνιστής σας.
Για πείτε μας, λοιπόν
Γιατί οι πελάτες προτιμούν τη δική σας επιχείρηση έναντι του ανταγωνισμού;